tisdag 15 september 2015

SHL - Min ranking del 1

I morgon drar SHL igång med ett par matcher.
Av den anledningen har jag gjort ett försök i att förutspå hur SHL-tabellen kommer att se ut om 52 omgångar.
Prickar jag in några rätta placeringar är jag nöjd för det är inte helt lätt att förutspå denna säsongen.

Vi börjar från botten:

14. Rögle:
Lars Volden gjorde ett bra år i Hockeyallsvenskan ifjol men måste nog upp något snäpp till nu. Oscar Dansk har kapacitet men känns inte som en pålitlig SHL-målvakt. En skakig målvaktsduo på SHL-nivå. Backsidan ser ännu ”värre” ut och det känns som att många måste överträffa sig själva på försvarssidan om Rögle ska undvika kval. Bland forwards kan jag inte heller hitta några ”stjärnor” på denna nivån. Connolly har gjort någon bra säsong i FBK och Patrik Cehlin och Jesper Jensen kommer nog leverera en del men känslan är ändå att det inte kommer räcka för Rögle trots ett bra hemmastöd. Jag tror Rögle blir jumbo i SHL i år.

13. Brynäs:
Jag tror faktiskt att Brynäs kommer få det väldigt tungt denna säsongen. Backsidan imponerar inte och Starkbaum känns lite ojämn. Framåt är Anton Rödin stjärnan och det krävs nog att han, Greg Scott och Nick Johnson levererar. De har ett par intressanta unga spelare i t.ex Brodecki och Lindblom men min känsla är att det blir bottenstriden för Brynäs och jag tror faktiskt att de tvingas kvala sig kvar i SHL. Förlusterna av Andersén och Sweatt är jobbiga.

12. Karlskrona:
Nykomlingar som högst troligt kommer få kriga på i den nedre delen av tabellen. Målvaktsparet Fernström/Galbraith tillhör inte de vassaste i ligan men jag tror att någon av dem kan kliva fram i år. På backsidan får man in Grundel från FBK och han har massor med SHL-rutin. Blir viktig i KHK. Forwardssidan skrämmer väl ingen om man tittar på pappret. Men en jämn forwardsbesättning kan räcka en bit. Kellman var grym ifjol och jag tror han kommer få en bra säsong i år. KHK är nykomlingar och rankas i botten av många. Något säger dock mig att jag tror man kan undvika de två sista platserna på ren krigarinstinkt.

11. Modo:
Målvaktsduon Adam Reideborn och Jonathan Bjurö känns som den svagaste i hela SHL och det känns oroväckande för Modo. Bland backarna har man två rutinerade herrar i Noah Welch och Ryan Whitney och de kommer få dra ett jättelass. Bland forwards är det väl Byron Ritchie och Bobby Butler som sticker ut. Sen är ju Per-Åge Skröder en pålitlig rutinerad räv. Men jag har ändå ingen större känsla för Modo och om de förväntade bottenlagen överraskar positivt så är det risk att Modo kan bli inblandade i jobbiga negativa kvalmatcher i år igen.

10.Örebro:
Julius Hudacek är en toppmålvakt och Örebros största stjärna i mitt tycke. Det gäller att han fortsätter leverera om Örebro inte ska dras in i bottenstriden. Jag hittar inga stora stjärnor i Örebros backuppsättning men spelare som Ekbom, Motin och Krejcik är dugliga SHL-backar. Martin Johansson hade ett succeåri fjol och det blir intressant att se om forwarden kan upprepa den insatsen. Han spelade då med Derek Ryan som vann SHL:s poängliga men han har nu lämnat Örebro för spel i NHL. Självklart ett stort tapp för Örebro som gjorde en väldigt bra säsong ifjol. Jag tror de får svårt att upprepa den succén i år trots en storspelande Hudacek i målet.

9.Malmö:
Man har en klar förstamålvakt i Oscar Alsenfelt och ett stort ansvar kommer vila på hans axlar. Bröderna Andersson, Jens Olsson och Derek Meech är stabila backar som duger bra i SHL. Andreas Thuresson och TJ Galiardi är förstås de viktigaste förstärkningarna framåt även om Mueller och gamlingen Mcdonell kommer göra en del poäng också. Sen ska det bli oerhört intressant att se vad Henrik Hetta kan uträtta i SHL. Jag tror han kommer överraska många. Malmö känns som den klart hetaste nykomlingen och man är med och slåss om slutspelsplatserna.

8.Djurgården:
Har två spelare som jag tycker utmärker sig. Främst Patrick Thoresen som är en av de vassaste värvningarna i hela SHL till denna säsongen. Absolut en av serien största stjärnor. Dessvärre känns det som att det sen är ett stort hopp ner till resten av laget även om Sörensen och Sallinen nog lär producera en del. Tellqvist i målet är en rutinerad räv som kommer rädda en hel del poäng till Djurgården. På backsidan har man Fernholm men sen känns det tunt. DIF har ett grymt publikstöd på Hovet och bör klara sig undan bottenskiktet men längre än åttondel känns inte så troligt.

Återkommer med min ranking av den övre halvan i morgon.

/Ole

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar