måndag 23 november 2015

Hytten aka Slajdarn

Det finns spelare med stort hjärta, mycket vilja, och som gör allt för "sin" klubb.

Torbjörn "Hytten" Viktorsson aka Slajdarn är en sådan spelare.

Han är 33 år och har inte spelat en "riktig" match på två år. Karriären hade nog setts som över för de flesta spelarna i det läget.

Men Hytten är inte en vanlig hockeyspelare. Han är en legend.

Han vaktade kassen när OIK spelade i division 1 redan säsongen 1999/2000. Det året var en del av hans nuvarande lagkamrater bara ett par år gamla. Å Søren Dietz Larsen var i princip nyfödd.

Till och med JAG har spelat i samma lag som Hytten någon gång i början av 90-talet. På den tiden behövdes inga backar för i kassen stod Hytten. Min karriär upphörde dock något år senare. Det gjorde inte hans.

Efter några säsonger med moderklubben i division 1 blev det flytt till Tyringe 2002, även dem spelade i ettan. 2006 var han tillbaka i OIK för ännu en säsong här. Sen blev det ett uppehåll innan han gjorde två säsonger med Sölvesborg i trean 2011-2013.

Å efter två års uppehåll är han nu igång igen.

Lite på ett bananskal halkar han in och blir mer eller mindre uttalad reservkeeper till Dennis Karlsson. Han vet att han ska åka södra Sverige runt med uppgiften att öppna båsdörren.
Å han gör det med glädje!
Varför det?
Jo, det är ju hans moderklubb som har frågat om han vill hjälpa till i den situation som klubben befinner sig (degraderade till div 2, ekonomiska problem osv).

Men så åker Dennis på en skada och plötsligt står Hytten där mitt i hetluften. Efter två års uppehåll ska han nu in som sista utpost i sin moderklubb. Ett lag med stort favorittryck på sig i Hockeytvåan. Det kräver sin man för att göra det.

Å vad händer?
Värnamo borta slutar med förlust men efter det har han plockat tre raka segrar mot Motala, Osby och Mjölby. Dessutom gjorde han ju ett inhopp sista 15 min borta mot Mjölby i omgång 4 och höll nollan.
Hans spelstil liknar ingen annan nu aktiv målvakts. Han gör inte som de andra gör. Men han stoppar puckar... på sitt sätt. Om man tänker sig Pekka Lindmarks stil på 80-90 talet så är man nog närmare Hyttens spelstil. Å han kallas ju Slajdarn av en anledning.

Samtidigt ska vi inte lägga en massa extra press på honom nu. När han spelar, gör han det för klubbmärket å för att han tycker hockey är skitkul. Dessutom är han lika glad oavsett om han står mellan stolparna eller vid båsdörren. Här finns ingen prestige, inga krav, bara ett gigantiskt klubbhjärta. Å oavsett om han spelar eller står bredvid så förstår man att han är en stor tillgång för laget.

Jag gjorde en intervju med honom efter gårdagens match mot Mjölby. Den finns någon minut in i klippet nedan. Hytten talar från hjärtat och han underhåller. Utan tvekan den roligaste intervjun jag någonsin har gjort!
Han förtjänar att hyllas oavsett hur det går i matcherna.

Bjuder på en del citat ur intervjun:

"Det är så jävla roligt så jag håller på att dö"
"När det är moderklubben brinner det lite extra i hjärtat även om man är seg å sliten"
"Jag började sommarträna men ingen ringde så då gav jag fan i det där springandet"
"Sen ringde Pompom å då var det kört"
"Kobran var spelsugen"
"Ibland kommer de in å tror att nu ska jag gå ner på knä men jag fattar ju inte det"
"Det ser häftigare ut när jag räddar"
"En annan får dricka så mycket vatten å jag måste lägga mig klockan sju på kvällarna nu"
"Idag var det ju snö med å då kommer ungarna å vill åka pulka klockan 05.30"

Som sagt, om ni inte gjort det redan, se den ca 2:25 in i klippet:


/Ole

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar